
Burma: Restraint and punishment during election year 
 
No doubt the national elections held on 7 November 2010 preoccupied Burma's 
military regime. Seen by many observers both inside and outside Burma as an attempt 
by the junta to seek legitimacy for its  hold on power, the election has been stage-
managed as early as the first quarter of this year, with clampdown on media reporting 
and attempts to control the Internet. 
 
The Press Scrutiny and Registration Board (PSRB), also known as the Censorship 
Board, issued a directive on 8 March prohibiting all weekly publications in the 
country from publishing any comment or analysis on the electoral laws being 
announced daily through the state-owned media. 
 
Under this directive, publications were ordered not to print interviews with, or 
analysis written, by three opposition figures, namely, United Democratic Party leader 
Thu Way, Shwe Ohn of the Union Democracy Alliance and politician Nay Myo Wai, 
who had announced their intention of contesting the elections. 
 
As an aside, opposition leader Aung San Suu Kyi's National League for Democracy 
(NLD) was officially dissolved on 7 May 2010, following a directive from the regime 
that all political parties not participating in the forthcoming elections would be 
dissolved. The NLD maintained its refusal to join the polls, claiming that it was 
neither free nor fair. 
 
All in all, 10 political parties were dissolved while 37 remained to participate in the 
elections.  
 
The government did not stop at this. It continued to use the law in its favor by coming 
up with regulations meant to marginalize the opposition parties and at the same time 
prevent the media from criticizing the government and the party it was sponsoring. 
 
The Censorship Board took another step on 20 July when it issued a directive 
prohibiting journals from publishing comments or analysis of the 2008 Constitution or 
election laws at the pain of the journals losing their publishing license.  
 
This new order stemmed from a Supreme Court's reaction to an article in "The Voice" 
journal on constitutional issues. The court claimed that the article, which had been 
previously approved by the Censorship Board, had misquoted the Constitution. The 
board took an about-face and slapped the journal with a two-week suspension. 
 
An editor said these articles on the Constitution and election laws were important 
because they explained to the ordinary citizen legal terms, laws and their implications 
to the readers. 
 
Further muzzling the opposition political parties, the regime announced on 17 March 
2010 that political parties had to register for printing election-related matters with the 
government under the 1962 Printers and Publishers Registration Act.  
 
The political party needed to seek permission from the Censorship Board within 90 
days after they registered with the Election Commission. Party literature could 



criticize the military and the present regime, the announcement said. The printed 
material could not disturb "law and order and tranquility" of the nation, it added. The 
party also had to deposit 500,000 Kyat (USD 500) for permission to print. 
 
The government's Union Election Commission (UEC) issued a notice on 14 
September 2010 granting "legal" parties the right to campaign on state-run radio and 
television, with 15 minutes allotted for each campaign speech by their chairmen or 
secretaries until 25 October 2010. The draft copy of their speeches, as expected, had 
to be approved by the Censorship Board.  
  
Restrictions 
The restrictions on campaign speeches on state-run media included the following:  
"1. Must not give any talks that can harm non-disintegration of the Union, non-
disintegration of national solidarity and perpetuation of sovereignty  
"2. Must not give any talks that can harm security, the rule of law and community 
peace  
"3. Must not disobey the Constitution (2008) of the Union of Myanmar (Burma) and 
existing laws  
"4. Must not stimulate sedition or give any talks that can tarnish the image of the state  
"5. Must not give any talks that can lead to the collapse of the Tatmadaw (armed 
forces) or tarnish the image of the Tatmadaw  
"6. Must not give any talks or undertake organising measures that can lead to conflicts 
or harm dignity or moral conduct in connection with racism or religion or affairs of an 
individual or community  
"7. Must not abuse religion for political ends  
"8. Must not give any talks that can harm peaceful pursuit of education  
9. Must not give any talks that can discourage service personnel from performing their 
duties or to abet them to stage protests against the government"  
 
Still, 15 minutes of airtime for the entire campaign is ridiculously short, as one 
opposition candidate noted. U Zozam, chairman of the Chin National Party said when 
parties were reporting their policies and positions in the state media, the junta had 
heavily censored them.  
 
"On state TV, I talked about how the Union Solidarity and Development Association 
was transformed into the USDP but my comments were not aired. We can access [the 
electorate] through TV in the countryside but many journals aren't distributed here. I 
stated my party's policies for about 15 minutes on state TV and almost five minutes 
were cut." 
 
In addition to these restrictions, the regime still took steps to further limit the parties 
from making use of the airtime over state-controlled broadcast stations. 
 
Also in September, the UEC rejected the transcripts of the Democratic Party 
(Myanmar), the Union of Myanmar Federation of National Politics and 88 Generation 
Student Youths (Union of Myanmar), to campaign on television, and told the parties 
the transcripts must be modified. The dates for these campaign spots were also 
changed to from 27 September-7 October, instead of up to 25 October.  
 



"Our original transcript contains the message that we need a civil government elected 
by democratic principles. Before that perfect condition, our human rights will still be 
denied and democracy will not be established. I don't think they liked that message," 
Union of Myanmar Federation of National Politics chairman Aye Lwin told Mizzima 
News.  
 
Though the opposition parties were denied access to the state's broadcasting facilities, 
candidates were still able to spread their campaign messages through private 
publications. 
 
According to a journal editor, "If we look at the past 20 years, this is the freest time to 
write about news on political parties and to report on politics in general." 
 
Dr. Than Win, an organizer of the National Democratic Force (NDF) party, which 
broke away from Suu Kyi's NLD party to take part in the polls, said, "The [private] 
media is very important because our political activities and policies are not reported in 
the state media. We were only allowed to broadcast once on state television. But 
people can access quite freely in the weekly private journals what political parties are 
doing."  
 
There were still some lines not to be crossed, however, like criticism of the regime's 
party, the Union Solidarity and Development Party (USDP), or even mention of Suu 
Kyi's NLD.  
 
Internet slowdown 
A week before the elections, Internet speed in the country slowed down. Internet cafés 
in Rangoon had to close down due to slow connection that frustrated many customers. 
A cybercafé owner in Rangoon quoted an Internet service provider official as saying 
maintenance work on the Internet connection was being done at the time. 
 
However, online users accused the junta of being behind the sabotage to restrict the 
flow of information in and out of the country via Internet. 
 
An editor from a weekly journal said, "I think that the closer we come to election day, 
the more often connections will be cut. I think their [the Burmese junta's] intention is 
to block the flow of information out of the country. Not only Internet connection, but 
also phone links have been disturbed. People think the junta is doing it intentionally".  
 
Aside from Rangoon, web connection in Arakan, Kachin, and Karen states and 
Tenasserim, Mandalay and Sagaing Divisions were also reported to be very slow.  
 
And to top it all, the government announced on 18 October that it would ban the entry 
of foreign journalists who wanted to cover the elections or even international 
monitors. The Election Commission did not grant press visas. 
 
Thein Soe, the commission chairman, said the country did not need any foreign 
journalists or observers. Only 25 Burmese journalists who worked for the foreign 
media, along with two Chinese correspondents, were allowed to cover the polls. 
 



On election day itself, Japanese journalist Toru Yamaji, the head of the Tokyo-based 
news agency APF, was arrested in the eastern border town of Myawaddy for taking 
pictures of a polling station. Yamaji slipped into the country from Thailand. He was 
taken by helicopter to the capital city of Naypyitaw for questioning by authorities. He 
was released two days later. 
 
Also, two Burmese women reporters from the weekly journal "True News" were 
detained for a few hours by Election Commission authorities near Rangoon. Two 
other reporters were threatened by USDP supporters in Tamwe Township. 
 
Aftermath 
Local reporters working for foreign media said law enforcement agents followed and 
monitored their movements, usually taking pictures, as they went about covering the 
election. Some were even searched. 
 
The Eleven Media publications group also reported that authorities ordered its 
management not to publish election updates in its website or Facebook account. 
 
It was also reported that the authorities deported at least seven foreign journalists 
when they were caught trying to cover the elections. 
 
Six days after the elections on 13 November, opposition leader Aung San Suu Kyi 
was released from her house arrest.  
 
As journalists, both foreign and local, sought to cover her release and actions the next 
few days, the authorities still made its presence felt by doing a crackdown on the local 
media.  
 
Ten Burmese journals were suspended for coverage of Suu Kyi's release for what the 
government claimed was too much news coverage of the opposition leader. 
 
"Seven Days Journal" and "Venus Journal" were suspended for three weeks. "Open 
News Journal", "Messenger", "Myanmar Newsweek", "Voice Journal", "People Age" 
and "Snap Shot" were suspended for a week.  
 
On the last week of November, the information ministry ordered radio stations not to 
air the performances of, nor interviews with, singers Saung Oo Hlaing, Anaggha, 
Thanthawin and Kyarpauk; bass guitarist Ye Lwin; film directors Myo Min, Min Htin 
Ko Ko Gyi and Cho Too Zaw; actor Kyaw Thu and his wife Shwe Zigwet; and writer 
Than Myint Aung. A radio station employee said this move might have been 
prompted by the artists' open support for Suu Kyi. 
 
The junta also banned Kyaw Thu, founder of the Free Funeral Services Society and 
former film industry actor, because of his activities in the nationwide monk-led 
protests known as the "Saffron Revolution" in 2007. He also met Suu Kyi at her home 
on 14 November, the day after her release from house arrest.  
 
Local journals were also told not to write stories about actors Nay Toe, Ye Lay, Tun 
Tun, Kyaw Kyaw Bo and Moe Moe after they gave a satirical performance entitled 
"Htarwara Hninzi" ("Eternal Rose"), which criticized the authorities.  



 
Restraint and punishment 
Censorship is a fact of life in Burma. The Board of Censorship loom large in the 
landscape, as private journals are required to submit all their articles for approval 
before publication, lest they have their publishing licenses revoked. In this case, both 
prior restraint and subsequent punishment are applied by the government to keep its 
tight rein on the private journals. 
 
This year, several journals were suspended. The reasons ranged from giving too much 
coverage to Suu Kyi (see above) to more mundane, if not absurd reasons like weather 
forecasts. 
 
"The Modern Times" journal was suspended indefinitely in August for publishing an 
article entitled 'Will September return?', which had not been submitted to the 
Censorship Board. The article was a weather forecast for September. According to a 
source, the authorities might have been concerned that the article would only heighten 
anxiety among the population about the La Nina phenomenon expected to occur from 
September to November.  
 
A reporter from another journal opined, however, that the junta might have just been 
concerned that mention of the word "September" would remind the populace of the 
"Saffron Revolution" which happened in September 2007. 
 
In May, "The Voice" journal was temporarily suspended because it reported that a 
"Seven Days News" journal reporter had filed an assault case against actress Htet Htet 
Moe Oo, after she hit the reporter in response to questions about her private life.  
 
Similarly, in July, the "Envoy News" and "Popular" journals were suspended for a 
week each because they featured actresses in cover photos deemed "incompatible with 
Burmese culture". Later that month, state censors suspended "The Voice" again for 
two weeks over an article on constitutional issues by Aung Htut, entitled "Concept 
and Process". 
 
If they were not being punished for articles they publish, private journals were 
ordered to print government propaganda.  
 
Three incidents in January illustrated this. The first involved a press release from the 
government highlighting the efforts of the Burmese ambassador to Israel to defuse a 
labor situation involving Burmese migrant workers in a factory in Israel. 
 
The second was about a supposed shoot-out between two army units upcountry, 
which the government branded as just rumor. 
 
The third was a message alluding to the BBC, warning radio listeners to "beware of 
concocting, fabricated and instigating broadcasters". 
 
Aside from the recently concluded elections, coverage of historical dates like the 
Martyrs' Day on 19 July was also heavily restricted by the regime. The event 
commemorates the death of Gen Aung San, who led Burma to independence, and who 
is also father to opposition leader Suu Kyi. 



 
Only 50 foreign and local journalists were allowed to attend the ceremony at the 
Martyrs' Mausoleum on the grounds of the Shwedagon Pagoda. The Censorship 
Board also discouraged journals from placing Gen Aung San's portrait on their covers. 
 
Another regulatory body added yet another level to the bureaucracy. The Myanmar 
Rail Film and Video Scrutiny Board, which operates under the Rail Ministry, 
announced in January that all films and videos shot at locations associated with the 
Burmese Railways must be submitted for review and approval.  
 
Aside from mainstream and online media, the authorities also clamped down on 
literary and academic forums. According to a directive issued on 27 March, organisers 
of talk shows and forums were required to submit their applications with a signed 
acknowledgement along with the names of resource persons, and the number of 
participants, among others.  
 
Convicted 
The number of journalists arrested and subsequently tried and convicted in Burma in 
2010 may be fewer than the previous year, but it does not diminish these incidents' 
impact in the country's freedom of expression situation.  
 
An undercover reporter from the Democratic Voice of Burma (DVB) was sentenced 
to a total of 13 years in 2010. 
 
Ngwe Soe Lin was given a 10-year jail sentence for violating Section 33(a) of the 
Electronics Act and an additional three years for violating Section 13(1) of the 
Immigration Emergency Provisions Act.  
 
Ngwe Soe Lin had been honored with the Rory Peck Award shortly before his 
conviction for his work in documenting orphaned victims of Cyclone Nargis, which 
struck Burma in the first week of May 2008. 
 
Meanwhile, a Burmese court upheld on 28 April 2010 an earlier conviction of another 
DVB reporter, Hla Hla Win.  
 
Hla Hla Win was sentenced in 31 December 2009 to 20 years' imprisonment for 
violating the Electronics Act and an additional seven years for violation of the Import-
Export Act, 5 (1). She is now serving her term at Myitkyina prison in Kachin State.  
 
Giving journalists a long prison sentence is unjust, DVB (Thai) bureau chief Toe Zaw 
Latt said. "This is an unjust case. I think they would like to give a clear message to 
other reporters that if they do the same, they will be given similar punishment. 
However, we will continue to expose what's going on in Burma". 
 
A journalist, Maung Zeya, and his son were arrested by the police on 17 April 2010 
after the son took pictures of the sites of three bomb explosions in Rangoon. The 
blasts, which happened two days earlier, killed 10 people  and wounded 170 .  
 
Aung Thu Nyein, 28, an intern for "Weekly Eleven Journal", was arrested on 13 
September for taking photos of the flooding that hit Magway in central Burma. 



Authorities seized his digicam, deleted the photos and sent him to the township's 
office to sign a pledge that he will not take pictures again of the floods. When he 
refused, the police detained him. He was released on 17 September after his editors 
negotiated with the authorities. 
 
Meanwhile, poet Saw Wei was released from prison on May 2010. He had served his 
two-and-a-half-year sentence yet remained detained for five more months before 
being released. 
 
Accused of "inducing crime against public tranquility", Saw Wei was arrested on 2 
January 2008 after his poem, "February the Fourteenth" was published in the "Love 
Journal". The first letter of each of the poem's lines, when put together, read "General 
Than Shwe is crazy with power" in Burmese.  
 
Cyber attacks 
Ever since the military regime put down the Saffron Revolution in 2007 in which 
bloggers and netizens played a major part, the junta tried to play catch up and sought 
to suppress online media. Cyber attacks on leading Burmese exile online media 
during major events have become the tradition.  
 
For at least three days during the last week of September, the websites of the 
"Irrawady" magazine, Mizzima News and DVB suffered a high volume attack which 
overloaded their servers' capacity to provide service. This attack, also known 
technically as "distributed denial of service" (DDoS) was traced by webmasters of the 
three sites to countries like Russia, Georgia, Vietnam, Israel, Kazakhstan and India. 
DVB in a news story said it was likely the junta was behind these attacks, which may 
have been a test run for attempts to disrupt online communications during the 7 
November elections. The exile media's websites were also attacked in past 
anniversaries of the Saffron Revolution.  
 
Aside from these incidents, the regime continued in its attempts to control online 
media.  
 
In February, authorities ordered Internet café owners in Rakhine and Pegu to keep a 
record of the names of their customers and the websites they surf. 
 
"Officials have given us a three-page regulation and ordered us to keep a record of the 
names of users, the websites they visit, who they chat with and who they send emails 
to. Then officials come on surprise checks to our shops," an Internet café owner said.  
 
However, the government might find this a tall order as the online users, mostly 
students and middle-aged people, give fictional names and bypass checks and are able 
to surf websites banned by the government. The prohibitive costs of surfing in the 
café (ranging from $76-$153 per hour according to Mizzima) were also not enough to 
dissuade netizens. 
 
"We can record only website links the users visit and their list of contacts. If we keep 
tabs on everything the authorities want, no one will come to the café," another 
Internet café owner said.  
 



Outlook 
This year will see the new "elected" government under the new constitution take 
charge of the country. It should be well remembered though, that despite the 
democratic façade, the military still plays a major role in the country's affairs.  
 
The new government would likely be manned by "former generals" who had shed 
their military uniform to run in the election under the Union Solidarity Development 
Party (USDP). It is widely believed that the new government will focus on economic 
issues, rather than the rights of Burmese citizens.  
 
Since the military remains and will continue to play a pivotal role in shaping and 
implementing the policies of the new government, "national security" and "national 
unity" will still be the key phrases in the new government of Burma. Therefore, the 
freedom of expression situation is not expected to change, at least dramatically. The 
draconian laws curbing the freedom of expression of the citizens and which gives 
enormous powers to the Censorship Board will likely remain for some years under the 
new government.  
 
However, the "change" of government and the emergence of other political forces, 
especially among the ethnic minority groups in different parts of the country, will 
provide some space for media activities inside Burma. This is especially true after the 
release of democracy leader Aung San Suu Kyi. Her leadership of the NLD and the 
party's organising activities will serve as a rally point for people who are looking for 
positive change in Burmese society. 
 
There is still the danger of another crackdown, and it might send Suu Kyi back to 
detention. But the Burmese people who struggle for democracy and freedom, 
including a growing number of media personnel and journalists in Burma, have 
learned how to use whatever space and opportunity they could to carve out and 
strengthen these towards a better Burma. The year 2011 can be a better one for Burma  
in terms of the free flow of information between those inside and outside Burma as 
well as emerging independent media outlets in the country. 
 
------------------------------- 
This report was written with the assistance of Mizzima News, a Burmese exile media 
organization. 
 
*** 
 
 


