
SEAPA is a member of the International Freedom of
Expression Exchange (IFEX) network. Through its own
regional network of Alerts coordinators, SEAPA monitors
press freedom violations in Southeast Asia and ensures the
timely distribution of information to the free expression
advocates that comprise the IFEX network. SEAPA's
research and documentation of individual cases of attacks
on journalists or threats to press freedom raise public
awareness on cases that demand urgent attention, while the
network's regional activities and publications on media issues
facilitate exchanges among media professionals in the region.

Meanwhile, the network provides capacity building
support for press freedom and free expression advocacy
groups throughout Southeast Asia.

Beyond the Philippines, Indonesia, and Thailand where
its members are based, SEAPA also provides such outreach
support to press freedom allies in Malaysia, East Timor, and
Cambodia, and among the exiled Burmese press community
and supports projects and activities to encourage media
independence and free expression in the rest of the region.

Every year, SEAPA runs its own Journalism Fellowship
Programme. Held annually since 2002, the Fellowship
increases interaction and deepens understanding among
journalists in the region, while encouraging in-depth
reporting on issues affecting the region. SEAPA's network
of alumni Fellows also contribute to SEAPA's efforts to
monitor and better understand the true state of the press
and press freedom in Southeast Asia.

SEAPA's programmes are supported by the Swedish
International Development Cooperation Agency, FreeVoice,
the Open Society Institute, and the National Endowment for
Democracy. Since 1999, SEAPA has also been UNESCO's
traditional partner for the annual celebration of World Press
Freedom Day in Southeast Asia.



SEAPA FOUNDING MEMBERS

Aliansi Jurnalis Independen (Alliance of Independent
Journalists, AJI)
Jl. Kembang Raya No. 6, Kwitang, Senen
Jakarta Pusat 10420, Indonesia
Tel: +62 21 315 1214;
 Fax: +62 21 315 1261
E-mail: sekretariat@ajiindonesia.org (cc
sekretariatnya_aji@yahoo.com)
Website: http://www.ajiindonesia.org

Institut Studi Arus Informasi (Institute for Studies on
Free Flow of Information, ISAI)
Jl. Utan Kayu No. 49, Jakarta 13120
Tel: +62 21 859 11830;
Fax: +62 21 856 7811
E-mail: office@isai.or.id
Website: http://www.isai.or.id

Center for Media Freedom and Responsibility
(CMFR)
2/F Ateneo Professional Schools-Salcedo
#130 HV de la Costa St. Salcedo Village
Makati City 1227, Philippines
Tel : +63 2 840 0903/894 1326/894 1314
Fax :  +63 2 840 0889
E-mail: staff@cmfr-phil.org
Website: http://www.cmfr.com.ph/

Philippine Center for Investigative Journalism (PCIJ)
3/Fcriselda II Building, 107 Scout de Guia,
Quezon City 1104, Philippines
Tel: +63 2 410 4768/9; Fax: +63 2 929 3571
E-mail: pcij@pcij.org
Website: http://www.pcij.org



Thai Journalists Association (TJA)
538/1 Samsen Road, Dusit
Bangkok 10300, Thailand
Tel: +66 2 668 9422; Fax: +66 2 668 7505
E-mail: reporter @inet.co.th
Website: http://www.tja.or.th

The SEAPA secretariat is located in Bangkok, Thailand,
and may be reached via the following information:

SEAPA
2/f Thai Journalists Association Building
538/1 Samsen Road, Dusit
Bangkok 10300, Thailand
Tel: +66-2-243-5579; Fax: +66-2-244 8749
E-mail: seapa@seapabkk.org
Website: http://www.seapa.org



CONTENTS

Declines, continuing threats to press freedom

in Southeast Asia     1

Burma yet again goes from worst to worse     4

“Free” and fearful in Cambodia     10

Security, rebuilding issues hamper East Timor media     14

Judicial support needed for Indonesia’s “fourth pillar”     18

Surveillance and repression continue in Laos     22

Internet under fire in Malaysia     26

Robust Philippine media attacked as “enemies of state”    32

Singapore tightens stranglehold on free expression     37

From “tolerant” coup to unstable democracy in Thailand     41

Vietnam reverts to severe suppression of dissidents     46





6 Slipping and Sliding: The State of the Press in Southeast Asia

And finally, there is the threat of jail and torture for those
who bring up taboo subjects. On 25 April 2007, two civilians,
Than Tun and Tin Htay, were sentenced to jail for
distributing video tapes of the ostentatious wedding of the
daughter of junta chief General Than Shwe.

On top of such suppression, the state-owned and
-controlled media publish propaganda denouncing opposition
parties and their activities, as well as foreign media and
exiled Burmese media groups.

In this most heinous of environments for media, nearly
300 private journals are trying to meet the people's hunger
for information while navigating the rules on censorship and
complying with requirements for propaganda. These private
journals are now confronted with a post-crackdown regime that
further narrows their already restricted latitude for covering
and publishing news. Even literary publications have had to
tread carefully as most of Burma's renowned writers and poets
have been blacklisted—in many cases, banned from using pen-
names whose credibility they had long nurtured and built up.

Civilian defiance

It was all these restrictions that left no channels for public
expression that pushed the ordinary Burmese in 2007 to resort
to other forms of expression to show their concerns and outrage.
Supporters of Aung San Suu Kyi held prayer vigils in the
Buddhist-predominant country so that people could gather to
remember the silenced democratically elected leader, who has
been under house arrest since 2003. In September 2007, in
what came to be known as the Saffron Revolution, thousands
of monks marched peacefully on the streets of Rangoon and
Mandalay to take up the cause of scores of activists detained
for protesting the sudden fuel price hike in mid-August that
sent already-high inflation levels spiralling upward. Then tens
of thousands of ordinary people locked arms and marched
protectively alongside the monks.



7Burma yet again  goes from worst to worse

Even before the September protests, there were already
signs of ordinary civilians speaking up and demonstrating
either singly or in small groups against the economic hardship
in the resource-rich country. Some openly called for the
restoration of democracy. Knowing that the judicial system is
completely subjugated by the junta and lacking in due process,
activist Naw Ohn Hla nevertheless mounted a court challenge
to the state-controlled media's defamatory reports about her,
which she lost, unsurprisingly. A retired sailor, Thein Zan,
posted on his house fence what he thought of the media's
misinformation about the economic conditions in the country;
though arrested and charged for incitement, he was released
and acquitted eventually.

This insistence to speak up and be heard even against
such overwhelming oppression was also reflected in the new
media: ONI said despite a 0.58 percent Internet penetration
rate in Burma, tech-savvy university students and youths
managed to find opportunities to upload from cell phones
and digital cameras images of the September 2007 crackdown
and disseminate them through an online and offline network
of trusted contacts, via proxy servers.

The fallout from their bravery was as feared; months after,
the junta were still hounding people involved in the
protests—from the monks and the ordinary people who were
photographed in the streets, to the ordinary citizens who
sheltered protesters on the run and the accidental "citizen
journalists" who recorded and distributed the images. Artists
and writers who had gathered to offer alms to the protesting
monks were banned and civilians sentenced to long prison
terms. Journalists who were interviewed by foreign radio
stations during the uprising have had to flee the country or
hide to escape prosecution. Internet surveillance has increased,
with plainclothes police personnel posted at Internet cafés in
Rangoon and Mandalay. Many blogs, which were mostly
personal journals until the September 2007 crackdown thrust



8 Slipping and Sliding: The State of the Press in Southeast Asia

unto them a crucial new role, have been inaccessible since
the junta blocked Blogger.com in Burma. In November 2007,
entertainment weekly "Middle Line Journal" was banned
indefinitely for talking to Burma's exiled media.

The reprisals continued into 2008. On 22 January,
authorities arrested poet Saw Wai for writing a love poem with
a hidden message condemning the junta head. "Myanmar
Nation" editor Thet Zin and manager Sein Win Maung were
arrested on 15 February and charged for possessing a United
Nations report on Burma and video footage of the Saffron
Revolution, and the publication was suspended for close to
three weeks. The Burmese-language edition of the "Myanmar
Times" weekly was suspended a week in January 2008 for
publishing a report about the increased licensing fee for
satellite dishes, a crucial point of access for foreign news and
exiled media broadcasts into Burma.

Though the long-awaited 10 May 2008 referendum on a
new constitution leading to elections scheduled for 2010 is being
touted by the regime as a step forward, others call it a sham
for the lack of public participation in the drafting process and
the restrictions on discussions. Authorities can mete jail terms
of up to 20 years for those who criticise the referendum.

With the people of Burma repressed and suppressed more
than ever, Burmese journalists say international pressure on
the junta must not let up. The junta has traditionally released
prisoners on special occasions such as Independence Day. In
2007, two journalists, Than Win Hlaing and Thaung Tun, were
released together with close to three thousand people on the
occasion of the country's 59th year of independence. After the
Saffron Revolution, upon UN pressure on the junta to return
to the democratic roadmap 8,585 prisoners were released, of
whom about a dozen were political prisoners. However,
Burma's most famous journalist, Win Tin, imprisoned since
July 1989, continues to languish in his cell, in perilously poor
health.



9

In October 2007, SEAPA and the International Freedom
of Expression Exchange (IFEX), a global network of 81 non-
governmental organisations that work to defend free
expression, called on the United Nations to include on the
agenda of any human rights mission that makes it to Rangoon
the media, journalists and the state of the Burmese press.

This report was prepared with input from
Nem Davies, Desk Reporter & Media Alert
Coordinator of Mizzima News Agency, a
SEAPA partner based in New Delhi, India.

Burma yet again  goes from worst to worse



10 Slipping and Sliding: The State of the Press in Southeast Asia

“Free” and fearful
in Cambodia

Cambodia appears to have in place all the laws ensuring
media freedom, but the reality is a different matter

altogether. The constitutional provision for press freedom is
ironically often invoked to restrict this very right, for it says,
rather too broadly, that the exercise of this right must not
infringe upon the rights of others, “affect good traditions of
society”, and violate public law and order and national security.

The interpretation of these restrictions should conform
to the standards in the ratified International Covenant on
Civil and Political Rights, but that has not been the case.
Multiple revisions have incorporated into the 1995 Press Law
unwarranted restrictions and self-contradictory stipulations.
For example, the law binds journalists to criminal statutes
while proclaiming that “no persons shall be arrested or
subject to criminal charges as a result of the expression of
opinion”.

Another restrictive constitutional provision that has been
repeatedly invoked is Article 7, which states: “The King shall
be inviolable”. It was used to justify the confiscation of “Free
Press Magazine” on 2 November 2007 over an article that
questioned former King Norodom Sihanouk’s immunity from
the Khmer Rouge Tribunal.

Despite promising to decriminalise defamation, the



11“Free” and  fearful in Cambodia

Cambodian Parliament has not revoked the law. The only
improvement on the problem was an order from the Justice
Ministry telling prosecutors to refrain from seeking prison
terms for defamation charges. Even so, journalists still face
the threat of jail if they fail to pay a fine of one million to ten
million riels (approximately US$253 to US$2,530) in a civil
case.  And then there is a Cambodian law on “disinformation”,
which punishes transgressors with imprisonment from six
months to three years or the same steep fines, or both.

Climate of fear

Much of the government’s workings remain shrouded in
secrecy, with the law on access to information ignored by
government officials. Journalists operate in a climate of fear
made real by the past occurrences of colleagues being attacked
and killed. While none was killed for their work in 2007, the
sense of danger lurking persists under the authoritarian
leadership of Hun Sen, the prime minister since 1985. Chim
Chenda of “Kampuchea Thmei” was threatened with a gun by
General Pol Sinuon for addressing the officer by his name, while
Chandy of “Reaksmei Kampuchea” received an anonymous
death-threat letter after he wrote a story implicating the
Commune Chief of Tek Kraham in land grabbing. Phon Phat
of “Chbas Ka” found his house razed twice over his reports on
illegal logging.

Those threatened for their work would lie low or flee the
country until the situation quiets down. A Radio Free Asia
reporter going by the pen name “Keo Nimol” had to leave the
country briefly after the prime minister lashed out at him,
calling him insolent and rude. His colleague, Lem Pich Pisey,
was forced to flee after receiving an anonymous death threat.

The Information Ministry regularly issues and enforces
bans on newspapers for reporting on sensitive issues like
corruption and land grabbing, and criticisms against public
officials. A major French daily, “Cambodge Soir”, in operation
for 12 years, was closed on 12 June 2007 and its news editor



12 Slipping and Sliding: The State of the Press in Southeast Asia

Soren Seelow dismissed after the paper defied a ban on an
environmental report (produced by an international non-
governmental organisation) which alleged official corruption.
Reopened later, the newspaper has been a weekly since 4
October.  The “Sralanh Khmer” newspaper was also warned to
stop further reports about the same issue. The “Khmer Amatak”
newspaper was suspended a month for incurring the wrath of
Deputy Prime Minister Nhiek Bun Chhay.

Government propaganda dominates the national
broadcaster, allowing no room for the views of opposition
parties. Even in the press and radio—where there is a certain
level of plurality as ownership is open to political parties,
businesses and non-governmental organisations—the
authorities can limit ownership on a whim, as seen in the
rejection of the Cambodian Center for Human Rights’
application to run a community radio station.

The Internet is a new medium that is as yet unrestricted,
but it is accessible only to the minority middle class in the big
cities—an estimated 44,000 users out of a total population of
close to 14 million. A burgeoning community of bloggers
continues to show and test the viability of the medium, and it
will consequently, too, soon test the patience of the authorities.

Ethics problem

Weak journalism ethics in an underpaid profession has also
exposed journalists to physical harm, especially those in the
poverty-ridden countryside where there is severe lack of basic
infrastructure. A majority of the provincial journalists earn a
monthly salary of about US$40, and many are acknowledged
to demand payment in return for their articles or other bribes.
On 13 January 2007, editors of the “Sangket Ka”, “Samaki”
and “Sangkum Cheat” newspapers were arrested and charged
for blackmailing actress Vang Srey No. On 15 February 2007,
a “Polrath Khmer” reporter was attacked by an angry mob for
alleged extortion. On 27 March 2007, the publisher of “Vichea
Khmer” newspaper was arrested for attempted murder. Most



13

of such cases would be resolved behind closed doors or through
“under-the-table” negotiations, entrenching the culture of bad
journalism rather than breaking the cycle.

To address concerns about ethics and protect freedom of
the press in general, a Press Council composed of 13 journalist
associations was created on 20 July 2007, with Um Sarin,
president of the Cambodian Association for the Protection
of Journalists, elected to head the organisation.

This report was prepared with input from Sam
Rithy Duong Hak, Vice-President of the
Cambodian Association for the Protection of
Journalists, a SEAPA partner, and Ou Virak,
President of the Cambodian Center for Human
Rights. Both are based in Phnom Penh, Cambodia.

“Free” and  fearful in Cambodia



14 Slipping and Sliding: The State of the Press in Southeast Asia

Security, rebuilding issues
hamper East Timor media

While the media in East Timor are generally free, their
work in 2007 has been hampered by—and kept slave to—

a litany of problems owed to the instability and volatility of the
Southeast Asia’s youngest nation.

The latest crisis to hit the country was an attempted
assassination of President Jose Ramos-Horta and Prime
Minister Xanana Gusmao on 11 February 2008, which almost
took the life of the former.

East Timor gained full independence only in 2002 after a
brutal 24-year occupation by the Indonesian military. With 45
percent of the people living below poverty level and an estimated
70,000 internally displaced persons, the potential of an unrest
being triggered is ever present, endangering journalists and,
in doing so, preventing them from providing vital information
that could mitigate the situation and aid rebuilding and
reconciliation efforts. During the April 2006 violence which
killed at least 23 and displaced 20,000 people (including
journalists, around 30 of whom are still forced to live in their
more protected offices to this day), rumours ruled after a
breakdown in communications, further fuelling the crisis.

A violence-marred presidential election campaign in 2007
saw a journalist assaulted by militants from the then-ruling
party, the Revolutionary Front for an Independent East Timor



15Security, rebuilding issues hamper East Timor media

(FRETILIN), and a broadcast journalist threatened with
physical harm by a parliamentarian. Earlier, an unknown group
of men, believed to be supporters of FRETIILN, damaged the
office of a major newspaper, “Suara Timor Lorosa’e” (STL). A
week before that, another group of youths had beaten a non-
editorial staffer with stones and sticks. Such threats and
attacks have inevitably infused a level of wariness and
inhibition in journalists as they go about their work.

Legal protection for the media, while guaranteed by Sections
40 and 41 of the Constitution and strengthened by the heralded
Indonesia-inherited Press Law, remains murky and untested
as the country is still establishing its judicial system and legal
framework. The government-adopted Indonesia’s Criminal
Code, which criminalises defamation, was supposed to have
been abrogated by a 2000 executive order issued by the United
Nations transitional administration that governed the country
while preparing it for independence. However, in 2006, the
government sought to recriminalise defamation. Vetoed by
then-president Xanana Gusmao, the bill is awaiting review in
Parliament.

Radio reigns

The media, like all institutions being rebuilt in the country,
are also hindered by severe problems with infrastructure,
financial sustainability and human resources. A few weekly
magazines and community radio stations have had to fold in
the past because of these constraints.

Radio in East Timor is the cheapest and most accessible
mass medium, reaching all 13 districts of the mountainous
region defined by remote villages. There are a dozen stations
serving the population of close to one million people, including
the state-owned Radio Nacional de Timor Leste (RTL), former
rebel station Radio Falintil, the Catholic Church’s Radio Timor
Kmanek (RTK), Rakambia, and four community-owned
concerns. Free-to-air television, provided by the sole national
broadcaster, only reaches seven districts, while satellite



16 Slipping and Sliding: The State of the Press in Southeast Asia

television is affordable only to businesses and wealthier
families. The print media, owned by family businesses, non-
governmental organisations and the Church, are rarely found
outside the capital, Dili. Internet access is limited due to poor
infrastructure and the correspondingly steep charges—the sole
public Internet service provider, Timor Telecom, provides
broadband for about US$250 to US$300, while Internet cafés
charge US$1 to US$1.50 a minute – easily the most expensive
rate for Internet access in Southeast Asia, even without
factoring in the low GDP and per capita income of the East
Timorese.

Strengthening media

 Media in East Timor play a crucial role in rebuilding
efforts and securing peace by serving the public with accurate
and unbiased information. To all appearances, the media
remain free; despite its government-owned status, the
country’s sole national broadcaster RTTL had no problems
airing an exclusive interview with rebel leader Alfredo
Reinaldo in 2007 (before he was killed in the 2008 shootout
with security forces during the attempted assassination of
the top two leaders). Election coverage was also deemed a
success, with all parties given equal access to airtime.

However, as the political situation remains volatile in the
young nation, the situation is still precarious for media.
Politicians are increasingly becoming more aware of the power
of the press, and are exerting undue pressure on them to push
their personal and political agendas.

To reinforce protection for media in 2007, SEAPA’s partner,
the Timor Lorosa’e Journalists Association (TLJA), since
January has been spearheading a fledgling committee of key
stakeholders to look into a legal framework, including a
proposed media bill to replace the draft prepared by the previous
administration. Others in the 13-member committee are
representatives from East Timor Bar Association (AATL),
Sindicato dos Jornalistas Timor Leste (SJTL), Timor Leste



17

Community Radio Association (AKRTL), Radio Timor Leste
(RTL), Television Timor Leste (TVTL), Judicial System
Monitory Programme (JSMP). Among their objections to the
current draft bill are its vague and broad features with respect
to civil and criminal defamation—the latter of which they are
opposed to—and its total disregard of the value of supporting
community radio. The committee also wants a guarantee that
other laws will not be used to prosecute journalists, and that
media should only be bound by the media law.

TLJA is also conducting journalism workshops to address
the lack of human resources and skills in the profession, while
the Timor Leste Media Development Center (TLMDC) is
serving a similar capacity for the important medium of
community radio. Besides training for the professionals, there
is also a need for public education on the role of media in a
democracy, so that threats from officials and mob attacks, such
as had happened this year, will not recur, and disputes with
media will be resolved through democratic channels.

This report was prepared with input from
Rosario Da Graça Maia, head of International
Relations with Timor Lorosa’e Journalists
Association, a SEAPA partner based in Dili,
East Timor.

Security, rebuilding issues hamper East Timor media



18 Slipping and Sliding: The State of the Press in Southeast Asia

Judicial support needed
for Indonesia’s “fourth pillar”

The press in Indonesia enjoys social standing as the
country’s fourth pillar of democracy, and it is in turn backed

by Constitutional guarantees for freedom of expression and
press freedom, a progressive Press Law and Human Rights
Law, and by the 2005 Ratification of the International
Convention on Civil and Political Rights (ICCPR) Law.

Today, more than 800 mostly private-owned print
media—with one major newspaper serving each province—
and thousands of community-based radio stations as well as
12 national television stations are found throughout the
archipelago. To this environment, the Internet brings even more
vibrancy as everyone from bloggers to traditional media try to
exploit the new medium’s accessibility and affordability to the
general public.

Still, Indonesia has shown in recent years that, as with
all rising democracies in Southeast Asia, legal structures can
be easily undermined by new laws, political realities and even
the strength of powerful personalities and sectors.
Indonesia’s courts and legislature, in particular, provided
crucial developments for press freedom during the year,
creating both crucial wins and troubling losses for advocates of
free expression in the archipelago. And outside of legal
structures, the Indonesian media’s very vibrancy and plurality



19Judicial support needed for Indonesia’s “fourth pillar”

continued to expose it to mob attacks, especially from factions
intolerant of religious freedom in the predominantly Muslim
state.

Legal and legislative victories and threats

A significant stride forward was made when the
Constitutional Court revoked articles 154 and 155 of the
Criminal Code which criminalise defamation against the
government with prison terms of up to seven years. The
previous year, the same court revoked three similarly restrictive
articles (134a, 136, 137) that banned insults against the
president.

But the Criminal Code itself has been under review since
2004 and will be deliberated again in 2008. Rather
incongruously, the draft retains provisions for defamation of
the president and vice-president despite the Constitutional
Court’s 2006 ruling declaring such laws unconstitutional. The
Alliance of Independent Journalists (AJI), a SEAPA founding
member based in Jakarta, also found 61 other articles that
harm free expression, among them: Article 209, which slaps a
10-year jail term on those who disseminate through the media
communist or Marxist principles with the intention of replacing
the state ideology; Article 308, which imposes a fine of Rp. 30
million (approx. US$3,200) and a one-year jail term for the
dissemination of incomplete or exaggerated news that could
lead to “social disorder”; and the Additional Crimes Section,
which bans journalists who have been convicted of a crime.

Against the letter and spirit of the landmark ruling by the
Constitutional Court, criminal defamation resurfaced in the
Electronic Information and Transaction Law, passed on 25
March 2008. Though intended to combat online crime,
pornography, gambling, blackmail, lies, threats and racism,
the law also punishes defamation committed online with a
maximum of six years in prison or a fine of Rp. one billion
(approx. US$109,000) or both.



20 Slipping and Sliding: The State of the Press in Southeast Asia

The passage of a Freedom of Information Act on 3 April
2008 after eight years of deliberation in Indonesia’s House of
Representatives would have been another unqualified
triumph for free expression advocates were it not for some
troubling provisions that undermine the law—among them,
sanctions on the “misuse” of public information and the
inclusion of government representatives in the regulatory
authority. The law may be further undermined by a draft bill
on state secrecy, pending from 2006.

A new threat to come is the 2007 draft bill on general
elections, which allows journalists to be jailed or fined over
their reports under Article 260. An editor-in-chief of a print or
electronic media who ignores a ban on campaign reporting
during the cool-off period can be jailed between three and six
months and fined under Article 103 (3).

The government of President Susilo Bambang Yudhoyono,
while publicly voicing support for a free media, has
unfortunately not been consistent in its actions. In September
2007, police ordered a private telecommunications company,
P.T. Telkom, to tap the cellular phone of “Tempo” journalist
Metta Dharmasaputra and circulated copies of the recorded
text messages and conversations without his consent in
retaliation for his investigative report about an alleged tax fraud
by a company controlled by tycoon Sukanto Tanoto.

The political leadership’s inconsistency, meanwhile, was
mirrored in the courts.

Thus, in Indonesia, the threat of criminal defamation
continues to loom large, while its civil counterpart proves as
chilling, as demonstrated by former president Soeharto’s civil
suit against the international weekly “Time”. In a 30 August
2007 ruling, the Supreme Court ordered “Time” to pay
Soeharto Rp. 1 trillion (approx. US$106 million) for its 1999
article, “Soeharto Inc.—How Indonesia’s Longtime Boss Built
a Family Fortune”. The magazine was also ordered to publish
an apology in several international publications for alleging



21

that the former strongman—whose forced exit following a
People Power movement set off Indonesia on a path to
democracy after 32 years of authoritarian rule—had amassed
a fortune while he was in power. The Supreme Court’s
decision, which overturned the rulings in the lower courts,
was a severe setback, coming after the celebrated 2006
decision that acquitted “Tempo” editors of criminal
defamation and advanced the use of the 1999 Press Law in
its place. “Time” is seeking a retrial.

Underused Press Law

The most glaring discrepancy revolves around Indonesia’s
much-heralded but under-used Press Law which provides for
the right of reply and other remedies for press-related
disputes without jail terms. With no compelling mechanism
for its implementation, most prosecutors and judges find it
easy to ignore the law, opting for the harsh Criminal Code
instead, which has seven articles related to criminal
defamation. Since the Press Law came into effect in 1999,
there have been 42 lawsuits against the mass media, out of
which only six were handled under the Press Law, according
to AJI.

While judicial awareness of the law remains poor, a
notable exception was found in a South Jakarta district court
on 5 April 2007 when it cleared “Indonesia Playboy”’s Erwin
Arnada of the criminal charge of publishing indecent
material, ruling that the Press Law should have been used
instead.

Another case that should have fallen under the purview
of the Press Law was that of Risang Bima Wijaya, who was
found guilty of libelling Sumadi Martono Wonohito, the
executive director of the “Kedaulatan Rakyat” newspaper.
Under the pseudonym “RIS”, Risang wrote a series of reports
in “Radar Jogja”, where he was general manager, alleging
Sumadi of sexually harassing an employee. The Supreme
Court affirmed the High Court’s decision to convict Risang,

Judicial support needed for Indonesia’s “fourth pillar”



22 Slipping and Sliding: The State of the Press in Southeast Asia

but reduced the prison term to six months. Risang was
arrested on 9 December and is now serving his prison term.

Toward the end of 2007, Bersihar Lubis, a columnist for
the “Koran Tempo” daily, was tried for insulting the Attorney-
General’s Office when he criticised the banning of a high
school history textbook. He faces a total maximum jail term
of two years and 10 months if found guilty of two charges.
AJI has pointed out that this provision for crimes against
the authorities should be revoked, since the Constitutional
Court has already decriminalised insult against the top two
government officers—i.e. the president and vice-president.

While the courts may need a compelling mechanism to
apply the Press Law, Indonesia’s media community faces the
continued challenge of defending the ground it is gaining
against government offensives and extremist pressure out
to undermine its independence and plurality.

This report was prepared with input from
Anggara Suwahju and Mujib Rahman,
Advocacy Officer and Board Member of
Advocacy Division, respectively, of the Alliance
of Independent Journalists, a SEAPA founding
member based in Jakarta, Indonesia.



23Surveillance and repression continue in Laos

Surveillance and repression
continue in Laos

The ruling Lao People Revolutionary Party (LPRP)
continues to maintain its dominance since 1975 through a

constitutional provision, Article 3, which names the party as
the “leading nucleus” of the functioning of the political system.

Although Article 44 accords citizens the right to freedom of
speech and the press, the role of the press is also outlined
constitutionally as a link between the party, the state and the
masses. Hence, all publications in Laos must be approved by
the Ministry of Information, which issues them with publishing
licences, and newspaper editors and broadcast producers are
appointed mostly from the party.

Local newspapers must use in toto reports by the national
news agency Khao San Pathet Lao on important party activities
and state affairs, and adhere to ministry guidelines on
“sensitive” topics. The government continues to sanitise news
on security in the multi-ethnic country, especially the armed
struggle of the Hmong tribe, on which foreign coverage is
banned. Reports and commentaries about the underdeveloped
country’s socio-economic problems, bureaucratic inefficiency,
malfeasance and corruption are allowed, but not in detail or to
the extent of denouncing or causing embarrassment to the
individual officers. The Foreign Ministry, too, has a say in the
content of the media, as a result of which it is forbidden to
criticise “friendly countries”, particularly Vietnam and Burma.



24 Slipping and Sliding: The State of the Press in Southeast Asia

At the same time, media growth since 2000 has increased
public access to information on other matters, if not political
issues. There are some 60 publications, including daily and
weekly newspapers, monthly and quarterly magazines as well
as journals and news bulletins, in Lao, English and French, on
trade, tourism, lifestyle and entertainment. Most of them are
produced in the capital, Vientienne, and have a limited
circulation of about 3,000 copies a day because of the small
market.

The broadcast sector, being the more accessible medium
with 80 pecent of the 6.5 million population tuned in to radio
and 50 percent to television, remains state-run. The Lao
National Radio is the national broadcaster, supplemented by
31 regional and provincial stations, while Lao National TV and
Laos Television 3, a joint venture with a Thai company, are
the two local broadcasters. However, foreign broadcasts such
as Voice of Viet Nam, Beijing International Radio, Voice of
America, BBC and Radio France International are also
accessible. Wealthier residents in the capital and major cities
have 24-hour access to some 30 international news and
entertainment stations via satellite and cable television, and
those close to the Thai border can access programmes from the
country. These new channels afford segments of the Lao
population a window to the outside world.

The Internet, though introduced in the country in 1997,
has yet to make an impact, hampered by lack of skills in human
resources, infrastructure and high costs. Charges of about 9,000
Kip (approx. US$1) per hour in a country where gross domestic
product per capita is US$2,200 limit exploration of the World
Wide Web to tourists, entrepreneurs, expatriates, government
officials and the media. It is estimated that there are some
25,000 users accessing Internet cafés, most of them found in
Vientiane Prefecture. All Internet providers are controlled by
the state and e-mail is monitored. The Prime Minister’s Office
requires all Internet service providers to submit quarterly



25Surveillance and repression continue in Laos

reports and link their gateways to facilitate monitoring, but
the government’s ability to enforce such regulations appear to
be limited. Two web forums, Inlaonet and Laoupdate, are
popular among students, allowing comments about current
affairs and common social problems, occasionally focusing on
news reports, but never politically sensitive issues. Some blogs
and websites of overseas dissidents are blocked.

Free expression is also severely hampered by restrictive
laws. Defamation of the state and false information are
criminalised. Producing “anti-government” propaganda can
land one with a one- to five-year imprisonment; “inciting social
instability” through demonstrations a five-year term; and
committing “crimes against the state” a 20-year term or
execution. Three local dissidents were sentenced to 20 years of
prison in 1991 for expressing their desire for democracy. One
died in prison while the other two were released in 2005 for
health reasons.

The law provides for independence of the judiciary in both
criminal and civil matters but, in reality, the courts are
susceptible to the influence of senior government and party
officials, albeit to a lesser degree than in the past. Impunity,
corruption and poor enforcement remain a problem.



26 Slipping and Sliding: The State of the Press in Southeast Asia

Internet under fire in Malaysia

In Malaysia, 2007 was the year in which the government
most overtly tried to back down on a promise made about

keeping cyberspace as a medium for free expression as more
and more dissenting voices found resonance online in the
face of mainstream media censorship. A touted guarantee
against Internet censorship, made during the time of former
prime minister Mahathir Mohamad to attract global
investment on the new media, did not stop the current
government of Malaysian Prime Minister Abdullah Ahmad
Badawi from attempting to control and prosecute online
writers and bloggers over their postings.

In this new turf for free expression, popular political
bloggers Jeff Ooi and Ahiruddin Attan were the first casualties.
In January 2007, top executives of the New Straits Times Press,
a major news group closely linked to the dominant ruling party,
United Malays National Organisation (UMNO), sued the two
for “defamation” and “malicious falsehoods” following their
critical postings about the top executives and a major English
daily published by the press group.

Increased calls from ruling politicians for the Internet to
be curbed led to the Cabinet announcement in June 2007 of a
task force to scan for existing legislation that can be used
against online pornography and sedition without contravening
the country’s Bill of Guarantee that promised no Internet



27Internet under fire in Malaysia

censorship. An UMNO proposal for “cyber-troopers” to
monitor critical online writers and a spate of harassment
followed in the next two months. Laws on sedition,
defamation and official secret—which are among the main
weapons to check traditional media—were invoked on five
Internet-related cases. Opposition activist Nathaniel Tan was
charged for defamation and detained four days over a link
on his website left by an anonymous poster alleging official
corruption. Police questioned fellow activist Tian Chua over
a teaser photomontage about a high-profile murder of a
Mongolian. Political blogger Raja Petra Kamaruddin was
interrogated for allegedly insulting the monarchy and his
wife subjected to a similar round of questioning despite
having nothing to do with blogging. Student Wee Meng Chee
was probed for his allegedly seditious music video that turned
the national anthem into a rap about the general malaise in
the country, which was posted on the popular video-sharing
website YouTube.

Strict control of information

The increased government harassment of the Internet
stemmed from the growing boldness and popularity of blogs
that offered alternative views and information to a populace
whose right to free expression has been long curtailed by a
government that maintains strict control of information as its
basis of power. Opposition organs are licensed for a readership
of only members, public talks and rallies organised by
marginalised voices are rarely given permits, and books and
independent films that offer truths other than the official
version are banned. With most of the mass media already under
the stable of Media Prima, a government-linked conglomerate,
representativeness was further reduced in 2007 when all four
major Chinese-language newspapers, “Sin Chew Daily”,
“Guang Ming Daily”, “China Press” and “Nanyang Siang Pau”
came under the ownership of timber tycoon Tiong Hiew King,
who is perceived to have friendly ties with a ruling party.



28 Slipping and Sliding: The State of the Press in Southeast Asia

A litany of “don’t”s issued by various government
authorities and the resulting self-censorship have been the
norm for the mainstream media since the authoritarian years
of Mahathir, which ended in 2003, and it has been no different
under his successor. Public outcry over official scandals or
social and religious concerns were nipped in the bud by
labelling the issues “sensitive”, followed by either a media ban
or instructions to limit sources to the ruling elite and
authorities. The “Sun”, a critical English daily that has strived
to provide fair coverage, was frequently admonished publicly
and privately. Such rebukes carry weight because all
publications must be registered annually under the Printing
Presses and Publications Act, which gives the minister absolute
and arbitrary power over licensing, with no option for judicial
review.

Beyond verbal threats, journalists were also increasingly
exposed to physical attacks. Members of the ruling political
coalition, the National Front, allegedly punched news
photographer Koh Chun Seng while he was covering an
opposition press conference. Another group allegedly fought
with news photographer P. Malayandi and shouted
vulgarities at journalist R. Malini while they were covering
a fight that broke out between a ruling party and a rival
party. More worrisomely, photojournalist R. Raman was
beaten to a coma over his stories while his colleague M.
Nagarajan received threats of a similar fate befalling him.

Exposés of bad governance were met with lawsuits,
threats of legal action, or media restrictions. Opposition
leaders Ronnie Liu, Tian Chua and Khalid Ibrahim were
probed for exposing an allegedly lopsided government
agreement with a highway concessionaire. The country’s
foremost Internet daily, “Malaysiakini”, is being sued for
defamation by Sarawak Chief Minister Abdul Taib Mahmud
over a series of articles that questioned an apparent link
between dubious practices in the state’s timber trade and



29Internet under fire in Malaysia

businesses connected to his family. He had also sued the
Utusan Melayu media group and two opposition politicians
who distributed leaflets about the articles, but later dropped
the case against the news group, owned by UMNO, after it
apologised. And in what appeared to be a retaliation of critical
reports by Tamil-language daily “Makkal Osai” against
another political party in the ruling National Front over
corporate mismanagement, authorities suspended the
newspaper for 30 days for allegedly offending religious
sensibilities.

New media for free media

Contributing to the lack of media freedom is the general
political and civil rights environment in Malaysia, which has
the mechanisms of a democracy but not the substance. Article
10 of the Constitution guarantees freedom of speech but also
allows Parliament to impose restrictions for security reasons.
Judicial independence, much eroded since 1988 after the
firing of the chief justice and several questionable decisions
in the upper courts since then, was questioned again this year
after the exposé of a video that showed a senior lawyer
seemingly arranging for top judicial appointments.

Such exposés would have had a short lifespan if it were
not for the Internet, which has increased democratic space
in Malaysia and fuelled demand for space elsewhere, in
rallies, public talks and even the mainstream media, as
Malaysians are beginning to realise how they are
shortchanged by the government’s monopoly on truth. The
presence of international broadcaster Al-Jazeera, which set
up office in the Kuala Lumpur capital this year, has also
allowed alternative coverage of public events to reach the
Malaysian masses.

Al-Jazeera also brought international-standard coverage
of local events, previously monopolised by government-owned
and -controlled broadcasters, which would frame events



30 Slipping and Sliding: The State of the Press in Southeast Asia

according to the official position. The convergence of the new
technologies of Internet and satellite communications has
helped expand the boundaries of press freedom further, as
images of local events covered on satellite television were
redistributed on the Internet, breaking the traditional media’s
hold on information.

Political sea change

Yet the biggest stride for democratic space was made not
through the Internet, but rather the most basic form of
expressive conduct. Inspired by rallies in Pakistan and Burma
against injustice and unhappy by how the government is
performing on crucial good governance issues, Malaysians came
out in hundreds and thousands in September and November
2007 to rally peacefully and separately under different groups.
Their causes were diverse: from judicial, human rights and
democratic reforms, to the rights of the marginalised ethnic
Indians. But the protests all had in common a determination
to reclaim the seldom-exercised right to free assembly, which
is rarely granted by the police when it comes to causes
challenging the government.

Although three of the rallies were banned and met with
some police resistance, and dozens of protesters and
organisers later faced sedition and illegal assembly charges,
and, worst of all, five leaders of the ethnic Indians’ protest,
P. Uthayakumar, M. Manoharan, R. Kenghadharan, V.
Ganabatirau and T. Vasanthakumar, were to be detained for
two years without trial under the Internal Security Act (ISA)
for allegedly threatening national security, the protests were
a major turning point for freedom of expression in Malaysia.

Indeed, the protests were a prelude to the watershed 8
March 2008 snap elections that saw overwhelming voter
support for the federal-level opposition parties in five out
of 14 states and the popular vote of the National Front
slashed to just over 51 percent. With the opposition gaining



31

greater representation in Parliament, civil society groups
are revisiting their wish lists for democratic and media
reform in Malaysia. It remains to be seen how far the
country’s stunned political system will allow or
accommodate such reform.

Internet under fire in Malaysia

This report was prepared with input from
Yip Wai Fong, Advocacy Officer of Centre for
Independent Journalism, a SEAPA partner
based in Kuala Lumpur, Malaysia.



32 Slipping and Sliding: The State of the Press in Southeast Asia

Robust Philippine media
attacked as “enemies of state”

Despite a “free-wheeling” tradition emboldened by the
strongest constitutional protection in the region, the

Philippine media remain vulnerable to laws and policies set by
a hostile government, criminal defamation suits from powerful
politicians, and contract-style attacks affecting provincial radio
journalists in particular.

The impunity that continues in attacks against Filipino
journalists in 2007 was further complicated by the active
promulgation of repressive laws and the restrictive
interpretation of existing ones by the government of President
Gloria Macapagal-Arroyo. Laws on criminal libel, meanwhile,
were abused by political figures, most prominently by the
husband of President Arroyo.

The biggest threat to emerge was the anti-terror Human
Security Act, effected on 15 July 2007, whose vague terms put
too much discretion in the hands of the government and
military. Among other things, the law, the infringement of
which carries a prison term of 40 years, allows for government
to tap the phones of journalists suspected of involvement in
terrorism.

The constitutionality of the law is being challenged at the
Supreme Court. Pending its potential rejection by the High
Tribunal, however, the cloud of all things concerning “national
security” continues to hang over the media. It bears reminding
that a week-long state of emergency in February 2006—put in



33

place ostensibly to preempt an alleged coup plot—was itself
also rebuked by the Supreme Court. All the same, government
actions in that week left in its wake acts of surveillance on
critical media, a pending sedition case against a newspaper,
and a chilling effect spilling into 2007.

In this same vein, the arrest of more than 30 journalists
and media technicians who were covering the 29 November
siege of a hotel by rebels led by a former military officer
underscored the government’s continuing contempt for media,
and its quick trigger in invoking “emergencies” as rationale for
limiting journalists’ access and rights to information. Even as
the Philippine media, government officials, the police, and the
military at the end of the year entered into dialogues to hammer
out codes of conduct during emergency and military situations,
Justice officials plainly declared that journalists covering such
situations may simply be charged as accessories to a crime,
parties to sedition, and/or “obstructions” to justice.

Attacks and killings

The government also bears some responsibility for the high
number of threats of physical harm and attacks against
journalists. Although the number of those killed in the course
of their work dropped from the previous year, the authorities’
pronounced lack of political will in successfully prosecuting
those who attack and kill journalists implicitly encourages more
of such attacks. Since 2001, the start of Arroyo’s administration,
only two cases, those of Edgar Damalerio and Marlene
Esperat, resulted in convictions—and none has brought actual
masterminds to justice.

Most of the 33 journalists killed over work since 2001 are
from radio, a popular medium in the underdeveloped provinces
where judicial and enforcement institutions are weak. Many
are not paid staff but blocktimers, oftentimes acting as
mouthpieces of local politicians who finance their airtime to
attack rivals.

Robust Philippine media attacked as “enemies of state”



34 Slipping and Sliding: The State of the Press in Southeast Asia

To their credit, the media community acknowledges that
among the factors making the issue of impunity complex in
the Philippines is the matter of professionalism and ethics.
They acknowledge the industry’s own responsibility to address
the problem. Recognising that good journalism is its own first
line of defence against any threat, SEAPA founding member,
the Center for Media Freedom and Responsibility (CMFR)
conducts ethics trainings and has initiated the creation of local
citizens’ press councils to address media disputes through
dialogue and better understanding of the media’s role.

But media’s introspection has merely underscored the
failure of government to in turn recognise its own responsibility
and culpability in the problem. What has been lacking  in the
situation is a stronger demonstration of government’s
acceptance of its responsibility to stop the killings, and to create
a stronger environment for law and order throughout the
country. Ultimately, the shame of impunity rests on the
national government, as its failure to deliver justice is seen to
encourage bolder attacks against the media and human rights
advocates in general.

In February 2008, SEAPA and the CMFR, with support
from the Open Society Foundation and the Committee to Protect
Journalists, hosted an international conference in Manila,
aimed at tackling the problem of impunity against journalists
in the Philippines. The conference drew from international
lessons and experiences on impunity—calling in experts and
advocates from as far as Latin America—and received
overwhelming support from various sectors in the Philippines,
from media to civil society and human rights groups, to the
legal community and the judiciary itself. The attendance to,
and coverage of, the conference underscored how critical the
matter of impunity remains to the Philippine press.

Criminal libel

Libel, a crime under Article 353 of the Revised Penal Code,
is still a favoured weapon of powerful personalities to



35Robust Philippine media attacked as “enemies of state”

threaten and harass Filipino journalists.

While libel suits against journalists rarely see a conviction
in the Philippines because the courts maintain international
standards for proving malice, two convictions in 2007—in
particular, the five-year-old case against provincial radio
broadcaster Alex Adonis, which saw him sentenced in
absentia to four years in jail—illustrate a chilling reality that
generally poorly paid journalists in the Philippines face when
challenging powerful public officials.

Moreover, the criminal nature of the charge is in itself
still enough to harass—if only rarely to convict. No less a
figure than the president’s husband, Jose Miguel Arroyo, filed
11 lawsuits against 46 journalists from 2002 to 2006, holding
perhaps little realistic chance of sending anyone to jail, but
dragging too many through the legal system all the same and
threatening to keep his critics if not in jail at least tied up in
court.

Although he has promised to withdraw the libel cases
after a heart operation, journalists and media organisations,
which include CMFR and another SEAPA founding member,
the Philippine Center for Investigative Journalism (PCIJ),
are continuing with a class-action suit against the
presidential spouse for abusing his right to sue and violating
media freedom.

Strong ally in Supreme Court

The Philippine media and human rights advocates in
general fortunately found an extremely strong ally at the
highest level of the judiciary, the Supreme Court, led by Chief
Justice Reynato Puno. To help find a way out of the culture of
impunity darkening the whole Philippines, the Supreme Court
tightened procedures to compel witnesses to help in
investigations and granted families of enforced disappearances
access to official documents and information about their cases.
The chief justice created 99 special courts that will try cases of



36 Slipping and Sliding: The State of the Press in Southeast Asia

extrajudicial killings in 60-day marathon hearings that will
produce decisions after 30 days. The 2001 killing of radio
journalist Rolando Ureta may be the first case related to
journalist killings to be tried in the special courts. The Ureta
case is also a key case that the Freedom Fund for Filipino
Journalists (FFFJ), a coalition of six media organisations that
include CMFR and PCIJ, is helping to prosecute.

In February 2008, the Supreme Court ruled that
government warnings against the airing of a wiretapped
conversation between President Arroyo and an elections
commissioner, which discussed the alleged rigging of the 2004
presidential elections, constituted “impermissible forms of prior
restraints on the right to free speech and press”.

This report was prepared based on
information obtained from the “Philippine
Press Freedom Report 2007”, produced by the
Center for Media Freedom and Responsibility,
a SEAPA founding member based in Manila,
the Philippines, with additional input from
Jose F. Santos, the CMFR Press Alerts Officer.



37

Singapore tightens
stranglehold on free expression

Singapore tightens stranglehold on free expression

Singaporean leaders have made it plain for all its citizens
and the international community to know that the city-

state harbours no ambition or direction of being a democratic
state. For press freedom and free expression, in particular,
Singapore continues to be unblinking and unapologetic in its
restrictive rules and policies. Indeed, if there has been any
development in these areas at all, it has been to further keep
check on what independent information or platforms are still
available to Singaporeans outside of the mainstream print and
broadcast media virtually monopolised by the state. In the
past two years Singapore has put in place stricter guidelines
for the foreign media and served notice that it is keeping
close watch on the Internet.

The People’s Action Party (PAP) has governed the city-
state with an iron grip since 1959. Freedoms of expression
and assembly had been sacrificed in the interest of
maintaining public security in the multi-ethnic and -religious
country. Speaking in public requires a police permit; so, too,
a gathering of more than four people outdoors.

Intolerant of dissent or alternative views, the government
has long monopolised and subjugated a once lively local press
and continues to strategise, through new laws and regulations,
to thwart any novel attempts to break its stranglehold on
freedom of expression.

Over the years, the government has perfected the art of



38 Slipping and Sliding: The State of the Press in Southeast Asia

suppression by frequently applying its arsenal of laws on
leading opposition figures and critics; this, coupled with its
unbroken record of wins in Singapore’s courts, has effectively
instilled fear of speaking up among the local populace, thus
cultivating a deeply ingrained culture of self-censorship.

Defamation a favourite tool

Defamation is a favoured and effective tool to silence
opponents, as acknowledged in a 2006 condemnation from the
International Commission of Jurists. Many opponents have
been bankrupted and thus barred from participating in the
elections. The most prominent victim is opposition leader
Chee Soon Juan, who has been sued repeatedly by Minister
Mentor Lee Kuan Yew and other PAP leaders. Now a
bankrupt, Chee is no longer eligible to stand for elections
and is banned from travelling overseas. He has been arrested
and imprisoned six times, mostly for defying the law on public
speaking. For taking up his cause and often speaking in his
defence, Chee’s sister, Siok Chin, in 2007, has undergone the
same legal challenges as her brother.

The threat of defamation has been sure to extend to the
international press that circulate in Singapore—“Economist”,
“International Herald Tribune”, Bloomberg, “Asian Wall
Street Journal” and “Far Eastern Economic Review” have had
to pay heavy fines on top of apologising for “defaming” Singapore
officials.

The “Review” is fighting another libel suit brought against
it by Lee and his son, Prime Minister Lee Hsien Loong, after a
2006 article on Chee criticised the government’s handling of
a corruption scandal in the country’s largest charity.

On 17 October 2007, at the threat of being slapped with a
defamation suit, London’s “Financial Times” was forced to
apologise to the Lees for allegedly implying nepotistic
practices in its 29 September article, “Sovereign funds try to
put on an acceptable face”. The newspaper also forked out



39

an unspecified sum of damages as compensation to the Lees
and the prime minister’s wife, Ho Ching, who heads the state
investment company Temasek.

Outdoor and virtual protests

There is no respite in other forms of expression or
alternative outlets. Among those banned were an independent
film, “Zahari’s 17 years”, about the incarceration of a former
top journalist and political activist; a reading in conjunction
with the country’s gay pride festival, over a text by Ng Yi-Sheng
about a young man’s fictional sexual romps with military
officers and government officials; and a photograph exhibition
called “Kissing”, which consisted of images of same-sex people
doing just that (homosexual acts are outlawed in Singapore).

Such a restrictive environment has not deterred a small
band of political and social activists from persisting in exercising
their right to free expression despite the constant harassment.
Small-group protests against the Burmese junta were held at
various locations in the city despite a ban on outdoor protests
at the summit of the Association of South East Nations in
November 2007.

Furthermore, the government is reviewing the Penal
Code to broaden the scope of unlawful assembly from an
intention to commit “mischief” and “trespass” to a common
objective to commit “any offence”.

A more vibrant outlet for dissent, the Internet, which is
accessible to about two-thirds of the 4.5 million population, is
also being tightened. Already, Internet service providers,
content providers for political parties and websites offering
political or religious content must register with the Media
Development Authority and abide by its regulations, while
podcasting and videocasting for election campaigning and party
propaganda are banned; now, the government is looking into
including new media in the code that governs competition in
the print and broadcast media markets. Ostensibly to keep

Singapore tightens stranglehold on free expression



40 Slipping and Sliding: The State of the Press in Southeast Asia

abreast with media convergence and ensure fair play in the
market, the code will in reality limit plurality, as how it is
for the print and broadcast sectors.

The government has also appointed an advisory council
to study the social, ethical, legal and regulatory impact of
interactive and digital media. The report will be released for
public consultation in the first half of 2008.



41

From “tolerant” coup
to unstable democracy in Thailand

In a full year under military rule in 2007, free expression in
Thailand was unstable as it hinged on the benevolence and

patience of the military. Under a junta-appointed government
and a new charter replacing the heralded 1997 Constitution,
Thais found themselves testing new grounds of tolerance as
the spate of defamation threats and lawsuits that characterised
the rule of the previous government of Thaksin Shinawarta
was replaced by a rise in lèse-majesté arrests and charges,
Internet harassment, and the enactment of four new laws
affecting freedom of expression.

After initially blunt attempts to block any news about the
fate of the ousted, self-exiled former leader carried by supportive
community radio stations, websites and the new Hong Kong-
based satellite channel People’s Television, the junta eventually
eased off enough to allow even pro-Thaksin rallies. Some
semblance of normality returned after a new Constitution was
approved on 24 August 2007, setting the stage for elections
and the restoration of democracy in the kingdom, in keeping
with the military’s purported reason for staging the coup.

The new Constitution gives the same protections for free
expression, and is in areas better at explicitly stating protection
for editorial independence, banning prior censorship and
barring direct and indirect political ownership of businesses
related to media and telecommunication. It also suggests a self-
regulatory or an independent body to protect media rights,

From “tolerant” coup to unstable democracy in Thailand



42 Slipping and Sliding: The State of the Press in Southeast Asia

which includes guarding against political and commercial
interference in editorial matters.

However, the passage of the charter—and subsequently of
new national security and Internet-related laws—was as
controversial as the coup. While the junta largely allowed
criticisms and rallies against its leaders and the coup, it was
less tolerant when it came to allegations of the real
masterminds behind the coup as well as calls to boycott the
referendum on the new charter, which was voted in with no
real choice for the people and while 35 of Thailand’s 76
provinces, perceived to be Thaksin’s strongholds, remained
under martial law. Vocal anti-coup and anti-charter activist,
webmaster Sombat Boonngarmanong, was arrested and
detained a day for refusing to stop his critical speech to about
150 people in Chiang Rai, a city in northern Thailand.

Most tellingly, the junta-pointed legislative rushed through
at the eleventh hour the most dangerous law, the National
Security Act, which gives the military sweeping powers to
override an elected government in situations deemed harmful
to national security. Besides allowing for restrictions on freedom
of movement, assembly and information, it also permits
detention without trial for up to six months. Following intense
pressure from civil society groups, the draft law was amended
to put the prime minister as the nominal head of the military
body in charge, the Internal Security Operations Command,
and to allow judicial review over its operations.

Print thrives; broadcast and Internet dive

The junta’s treatment of the media was also uneven. It left
alone the traditionally strident, largely private press that,
besides recognising its limits on the taboo subject of the
monarchy, could barely hide its glee at the junta’s disposal of
their common enemy, Thaksin. However, the junta could not
handle the no-holds-barred commentaries found on the
Internet, especially relating to the monarchy. It blocked popular



43

video-sharing site YouTube for five months over a video that
was disrespectful to the King, suspended several critical
online forums ostensibly over “national security”
concerns, and rushed through a law that affected
online free expression.

The Computer-Related Offences Commission Act was
essentially meant to prevent crimes committed through new
media. However, it also targets pornographic and anti-
monarchy content, and the ubiquitous “national security”
threats. The hushed-up arrest of two individuals for allegedly
posting lèse-majesté comments on online forums, whose charges
were later dropped, brought home the far-reaching net cast by
the law on 12 million active Internet users who may not be
aware that they may be committing offences under the law,
which also penalises the use of proxy servers to access banned
sites, and encompasses offences committed abroad. The law
also emboldened private Internet service providers into taking
it upon themselves to police online content.

From “tolerant” coup to unstable democracy in Thailand

An apparently positive development following constant
lobbying from local media groups was the Press Registration
and Notification Act, approved on 29 August 2007 to replace
the draconian 1941 Printing Act that has been used over six
decades to stifle critical media. Under the new law, Special
Branch Police Division will no longer be the authority for
licensing and closure of media outlets. Instead, publishers of
newspapers need only register their publication with the
government’s registrar as a matter of procedure. However, a
provision in the act prohibits import of foreign publication
with contents that criticise the monarchy. And the law holds
the writer rather than the editor or publisher to account over
any article in dispute.

The development in the broadcast sector was quite topsy-
turvy under the military rule, underscoring the immensely
intertwined political and commercial interests that long



44 Slipping and Sliding: The State of the Press in Southeast Asia

prevented the end of state monopoly of the industry. Under
the 1955 Radio and Television Act, the broadcast media are
owned entirely by the state. There are some 500 radio stations
owned by the state through various agencies from public
relations to police and Defence Ministry, and five state-owned
television stations, but most of them are leased out to private
operators on a contractual basis.

While television and radio stations were subjected to
severe censorship and tightened controls with regard to
political comments and any reports about Thaksin, the
pending legal reform of the sector has ironically made a great
stride forward. At least two keys legislation crucial to ending
state and military monopoly in the media business sailed
through among hundreds of laws passed by the junta-
appointed legislative which ended its mandate on 21
December 2007, the last work-day before the general
elections.

The two laws are the Public Service Broadcasting Agency
Act and the amendment bill to the Broadcasting and Television
Act. The former gives birth to the first public broadcast service
in Thailand, while the latter is intended to regulate the
broadcast sector and prevent monopoly by either state or big
business.

Proponents said the fast-tracked broadcast laws under the
junta-appointed legislative made up for the lost six years under
Thaksin and even a decade under his predecessors. However,
opponents, including civil right activists, attacked the process
as illegitimate and lacking in independent scrutiny.

The country’s new Thai Public Broadcasting Service
crosses over from the legal challenges of creating such a
service, to the pragmatic, real-world challenges of funding,
running, and managing the experiment while somehow
assuring itself and the public of its editorial independence.
Appointed leaders of TPBS, tapped from private papers, have



45

so far encouraged independent broadcasting proponents, but
it still remains to be seen how far the young experiment can go.

New government and transglobal threat

In 2008, the Thai print media has so far come up against
the combative new government of Samak Sundaravej whose
past relationship with the print media has been adversarial.
During a brief stint as interior minister in the late 1970s,
Samak was criticised for government moves to shutter
English broadsheet “The Nation” and other critical members
of the press.

Samak has so far engaged Thai journalists and the media
in general in testy exchanges that, given the prime minister’s
profile and stature, are in themselves threatening and
potentially chilling.

Meanwhile,  the threat of defamation reappeared in a more
chilling transglobal guise when the Thai branch of international
retailer Tesco sued “Krungthep Turakij” columnists Kamol
Kamoltrakul and Nongnart Harnwilai as well as former
Member of Parliament Jit Siratranont for voicing concern about
the impact of the retailer’s aggressive expansion on mom-and-
pop stores. The retailer is asking for a total of 1.2 billion baht
(approx. US$38.52 million) as compensation for damages to its
reputation.

SEAPA and the TJA have both condemned the Tesco
Lotus lawsuits as acts of harassment and intimidation against
the press. The Tesco Lotus, recalling other civil defamation
suits seeking “mega-damages” during the time of prime
minister Thaksin Shinawatra, illustrate that threats to
Thailand’s free press come not only from government, but
also from powerful private interests that can abuse even civil
defamation statutes.

From “tolerant” coup to unstable democracy in Thailand



46 Slipping and Sliding: The State of the Press in Southeast Asia

Vietnam reverts
to severe suppression of dissidents

In the months prior to its acceptance into the World Trade
Organisation, which was formalised on 11 January 2007,

the one-party totalitarian government of Vietnam appeared to
have eased a bit its notorious suppression of dissidents and
even released a few from prison. Since then, however, the
situation has regressed and many prominent dissidents—
especially from Bloc 8406, a pro-democracy movement that
emerged on 8 April 2006—have been arrested, charged and
are serving prison terms for spurious offences against the state.
One of them, Father Nguyen Van Ly, a Catholic priest and
editor of a pro-democracy publication, was sentenced to eight
years in prison for allegedly disseminating anti-government
propaganda. His four editorial assistants, Nguyen Phong,
Nguyen Binh Thanh, Hoang Thi Anh Dao and Le Thi Le Hang,
received sentences of six years, five years, and 18 months on
suspension, respectively.

The country’s 1992 constitution recognises the right to
freedom of opinion, expression and association for all citizens.
However, the Press Law puts all administrative aspects of the
press, including editorial appointments, under government
hands, and spells out the function of the press as protecting
“party lines and policies”, as well as detecting and promoting
“positive factors”. Hence, the government runs some 600 media
outlets from the digital, broadcast and print sectors.



47Vietnam reverts o severe suppression of dissidents

Even with such controls in place, there are other
restrictions still, designed to entrench self-censorship in the
local press. The Press Law requires journalists to pay
monetary damages or publish retractions to individuals or
organisations whose reputations have been harmed by their
articles, regardless of the truth. The Criminal Code contains
an array of provisions that can be used against the media—
spying, slandering, abusing democratic freedom to infringe
on the state’s interest can land one with lengthy jail terms,
fines or bans from certain positions. Further, a decree in July
2006 punishes journalists who reveal “state secret and
harmful information”, “reactionary ideology” and deny
“revolutionary achievements”, with fines of up to 30 million
dong (approx. US$2,000). Journalists must show the articles
to interviewees before publishing or face a fine of up to seven
million dong (approx. US$450). Using anonymous sources
begets a fine of three million dong (approx. US$190). Though
there are no prison terms, publications can be suspended.

Following the 11th Party Congress in June 2007, the
government toughened measures to contain the local press’
growing assertiveness in reporting corruption. A warning of
sorts was sent after the courts found senior Transport
Ministry officials guilty of breach of ethics rather than
corruption for embezzling state and foreign funds in 2005. In
effect, the judgement invalidated the local press’ aggressive
coverage of the scandal. Since then, censorship was stepped
up, and reprisals reportedly ordered on the whistleblowers.
Follow-up coverage was also made difficult by a new prime
ministerial decree allowing only senior officials as media
sources. Authorities closely monitored the outspoken print
and burgeoning online news publications, whose editors were
increasingly pressured to “strictly” follow the government’s
guidelines in reporting sensitive issues. The routine news
meeting at the Press and Information Department, the
media’s main regulator, became an interrogation session for
editors, during which government officials produced a long



48 Slipping and Sliding: The State of the Press in Southeast Asia

list of purportedly unfavourable or inaccurate reports. Two
deputy editors of the strident “Tuoi Tre” (Youth) daily were
reportedly forced to resign for resisting the media guidelines,
but officials said both were due for retirement.

The tightened measures coincided with the restructuring
of the Press and Information Department, which was taken
out from the Ministry of Information and Culture and
incorporated into the Ministry of Science and Technology. The
move was widely seen as the government’s effort to consolidate
its control of the media to include the Internet.

Foreign journalists do not necessarily have it better. They
must be approved by the Press and Information Department,
Ministry of Foreign Affairs. They must hire an authorised press
officer, who acts as both watcher and interpreter, and ask
permission before starting on any story. The government has
punished critical foreign correspondents by not issuing them
with the required visas. In 2007, BBC correspondent Bill
Hayton was denied a permanent correspondent’s visa and
had to leave the country.

Known dissidents are under constant surveillance and
harassment. The state intercepts their mail, block phone lines
and periodically hauls them up for interrogation.

No respite online

Little respite is found online, though the Internet is fast
gaining popularity, reaching about 20 percent of the 85 million
population—especially IT-savvy youngsters and overseas-
educated Vietnamese—and is commonly available in hospitality
and entertainment spots at a charge of about 16,000 Dong
(approx. US$1) per hour. Domestic websites must be registered
and their content subject to the authorities’ approval. Local
Internet service providers must store information transmitted
online for at least 15 days and help security agents in
monitoring online activities. The government also monitors e-
mail based on certain keywords and uses firewalls to block



49

sites deemed politically or culturally inappropriate, such as
those of overseas dissidents and, occasionally, the US-based
Radio Free Asia and Voice of America.

Most users access the Internet from cyber cafés, making
control of this venue important for the state. Hence, proprietors
of Internet outlets are required by regulation to register users’
personal information and store records of websites visited for
30 days.

Among those sentenced for their online writings in 2007
were journalist Huynh Nguyen Dao, physician Le Nguyen
Sang and entrepreneur Nguyen Bac Truyen, who are serving
reduced prison terms ranging from two years and a half to
four years, for spreading “anti-government propaganda”, a
crime under Article 88 of the Criminal Code. Journalist Tran
Khai Thanh Thuy, too, was allegedly arrested likewise for
calling for greater democracy.

Nguyen Vu Binh, a former journalist with “Tap Chi Cong
San” (The Communist Magazine), had served close to five years
of his seven-year prison term and three-year house arrest
sentence for posting articles of a “reactionary nature” before
he was pardoned and released by President Nguyen Minh
Triet in 2007.

The law provides for the independence of judges and lay
assessors; however, in practice the ruling party controls the
courts at all levels by retaining effective executive power to
appoint judges. Most judges are members of the party. Trials
are open to the public, except over sensitive cases. Defendants
have the right to be present and have a lawyer, although not
necessarily the lawyer of their choice. However, lawyers often
have little time before trial to examine the evidence against
their clients. Many hearings reportedly only last three to
four hours.

Vietnam reverts o severe suppression of dissidents


